Scandinavië: meerdaagse kanotocht, hike Berslagsleden trail en Stockholm

In 2017 wilde ik een ander soort landschap dan de drie voorgaande jaren doen: geen mossen, rotsen en sneeuwvelden, maar eens meren, rivieren en bossen: de taïga van Zweden! Het werd een trip met openbaar vevoer, een kanotocht met wildkamperen, een bewegwijzerd trail volgen: Bergslagsleden en eindigend in de hoofdstad Stockholm om terug te acclimatiseren aan de bewoonde wereld.

voorbereidingen & het plan

Op het reisforum had ik enkele oproepen gelanceerd tot het zoeken van reisgenoten die mee naar Zweden willen voor een kanotocht en een hikingavontuur. Er waren wel enkelen die antwoordden, maar echte mensen die meegaan heb ik niet gevonden, dus het werd mijn vast Scandinavië-reisgenoot met zijn vriendin dit keer en ikzelf.

Ryanair vloog voor 58 euro (schandalig goedkoop) heen en terug naar Stockholm. Het is niet Stockholm hoofdstad, maar het iets zuidelijkere Nyköping waar er net zoals in Noorwegen rechtstreekse Flygbussen afgestemd op de vluchten rijden naar Stockholm.

Het oorspronkelijke plan was tot de hoofdstad rijden met die busmaatschappij wat wellicht iedereen doet, en daar dan een trein tot Karlstad nemen, maar door treinwegwerkzaamheden (er reden geen treinen die zondag vanuit Stockholm dus het zou dan bus tot een station in de buurt en dan pas trein op) had ik zitten zoeken en die luchthaven Nyköping ligt dicht (10min bus voor een 30 SEK op website http://www.sormlandstrafiken.se) bij de stad Nyköping waar ook een treinstation is. Van daar kunnen we ook tot Karlstad raken.
Er waren zelfs twee mogelijkheden, ofwel bus tot Katrineholm Central en daar overstappen op trein tot Karlstad ofwel een trein tot een stad en daar overstappen. omdat die bus stopt langs de luchthaven, zodat bij vertragingen we niet eerst tot het stadje gaan maar aan de luchthaven die bus pakken, kozen we voor die optie.

In Karlstad moeten we dan rond half acht een bus pakken naar het noorden: ik gebruikte de site http://www.varmlandstrafik.se/ en vond 19u25 bus 600 tot Hagfors en daar overstap op bus 303 tot Eksharäd, vlakbij Bynscamping waar we de kano's gehuurd hadden. Eerste nacht zouden we daar dan overnachten zodat de maandag meteen met die kano's ons avontuur konden beginnen.
Bynscamping: met Per had ik al meerdere mails gestuurd en hij stelde een parcours voor van meren en rivieren met dagelijks pickup-plaatsen vlakbij een weg zodat we flexibel konden zijn in duur en lengte afhankelijk van goesting, het weer e.d.
We zouden tot Rämmen varen, daar onze kano's laten oppikken en wij zouden van daar met GPS wandelen tot Hällefors. Dit is een grotere bebouwde kern waar een trein ons tot Kopparberg kan brengen zondagavond 16 juli waar we met de derde reispartner, Tineke, de vriendin van Kris, de Bergslagsleden-trail zouden afwandelen. Het laatste weekend zou dan citytrip Stockholm worden met overnachting in een hostel, het goedkoopste dat we vonden voor 22 euro per nacht per persoon in een vierpersoonskamer.

 Outdoor algemeen

DAG 1: veel openbaar vervoer

We spraken af op de luchthaven van Charleroi. Ryanair kreeg terminal 2 toegewezen: een kleinere terminal, met nog minder koopmogelijkheden en opvallend weinig volk. Scandinavië is niet zo gegeerd blijkbaar. Ook het vliegtuig bleek niet vol te zitten.
De nieuwe tactiek van Ryanair om geld te vragen om je zitplaats te kiezen en dus samen te kunnen zitten met je reispartners, werd meteen duidelijk: we zaten verspreid in het vliegtuig ook al zaten we alleen en was er naast ons telkens nog een zitplaats ter beschikking. Domme marketingzet als je het mij vraagt, want het wekt een afkeer op zodat je uw euro liever uitgeeft in de taxvrije winkels op de luchthaven dan in het vliegtuig zelf!

We arriveerden in Stockholm-Skavsta, een kleinere luchthaven ten zuiden van Stockholm. Bagage was snel opgepikt ook al was mijn backpack echt de allerlaatste die van de band rolde. In België had ik uitgezocht om niet met de Flygbussarna naar Stockholm te reizen en daar dan verder te reizen naar Karlstad, maar om met een lokale bus 313 voor 30 SEK naar Nyköping te gaan en hier met bus+trein tot Karlstad te gaan. Komt goedkoper uit en reist iets sneller. De lokale bus vind je op Sormlandstrafiken)

In Nyköping namen we de bus tot Katrineholm Central, hier moesten we een half uurtje wachten op een treinverbinding naar Karlstad. En jawel je komt ook daar Vlamingen tegen die op je vliegtuig zaten en daar plannen hebben.

In Karlstad hadden we een klein uurtje tijd om bus 600 te nemen tot Hagfors; de chauffeur was zeer vriendelijk en wist ons te zeggen dat dezelfde bus overging in onze volgende bus 303 via Eksharäd zodat we rechtstreeks naar Bynscamping konden meerijden. Deze busmaatschappij is van Varmlandstrafik.
Tot nu toe allemaal vriendelijke Zweden tegengekomen, behalve in Karlstad zelf in de Mc Donalds: omdat ik naast de persoon die bediend werd i.p.v. achter die persoon, werd ik genegeerd en staken andere klanten gewoon voor. Het was geen oorspronkelijke Zweed.. die had me misschien aangepord om in de rij te staan als die zag dat ik niet volgens de etiquette aanschoof. Nou ja, het broodje uit de kiosk smaakte ook wel.

Bynscamping in Eksharäd: met Per had ik meerdere mails gestuurd en samen met hem een parcours geregeld met flexibele oppikplaatsen waar we konden stoppen met kanovaren ongeacht de reden (ziekte, het slechte weer, beu, timing of finish). Op voorhand had ik 10% betaald en ter plaatse betaalden we het resterende. Hij wilde ons diezelfde avond, 22u, al tot de kanoplaats voeren, maar daar hebben we toch voor bedankt: na een dag vol vervoer was tent opzetten, douchen en rustig een dutje doen het eerste en laatste wat we nog wilden doen.
Het geheel kostte per persoon rond de 150 euro voor 5dagen kano, waterdichte zakken, transportwielen, douche en kampeerplaats en vervoer tot kanoplaats. Best okay!

DAG 2-5: kanovaren met wildkamperen

We konden de kano's testen 's ochtends aan de rivier van de camping: er waren standaard kano's maar ook een lichtere en snellere variant; echter de bovenrand kwam dichter tegen het wateroppervlak en is dus gevaarlijker om water binnen te krijgen bij hevig peddelen of stevige wind. We dachten om van elke soort er eentje te nemen, maar Per zag hoe onervaren we waren en adviseerde om toch maar twee keer de standaard kano's te nemen.
We huurden ook een waterdichte tas waar een volledige backpack in geraakt: geen stress voor natte kleren of verlies als de kano toch zou omslaan.

Rond de middag werden we tot een meer vlakbij Tyfors gevoerd met twee standaard kano's. Een open ruimte naast de rivier / het meer waar zeker gekampeerd kan worden of auto's achter gelaten kunnen worden. Hij vertrok pas toen we in het water waren en verder peddelden. Of hij het helemaal vertrouwde weet ik niet, maar het peddelen ging goed. Het kanovaren gebeurt eigenlijk in meren, groot en klein, die behoren tot de rivier Svärtalven.

Deze blog wordt verder uitgeschreven eens ik terug ben van de reis natuurlijk (eind juli 2017)