Scandinavië : Zweden 2019
Raak ik terug op het schiereiland na vijf opeenvolgende jaren Noorwegen en Zweden te hebben gedaan? Het waren stuk voor stuk prachtreizen en de
goesting in ongerepte eenvoudige natuur slaat me echt aan.
voorbereidingen & het plan
Het plan was om dit jaar een rustige kanotocht te ondernemen. Doordat het hiken weg zou vallen dit jaar, kon de kanotocht gerust langer dan een week
duren dus daarnaar waren we op zoek. We vonden eerst een gebied van
Rogen maar de tocht leek toch iets
te avontuurlijk en zwaar: tussen bergen in grote meren varen, met landtransporten steeds over rotsen dus
zonder wieltjes te gebruiken; en vermits je in de bergen bent: je moet de finish halen en kunt niet ergens anders opgehaald worden.
Dat zorgde wat druk, vooral omdat er dit jaar toch twee dames meegingen waarvan je moeilijk kunt verwachten dat ze kano's en bagage telkens over
de rotsen tillen: daarvoor pasten ze openlijk.
Uiteindelijk had ik terug het bedrijf
Bynscamping gecontacteerd met lof over hun aanpak vorige
keer (Zweden 2017) en of ze ook langere en iets maar doenbare avontuurlijke tochten aanbieden. En dat hadden ze! Zalige mensen daar!
DAG 1 + 2 = reizen tot bestemming
Vlucht vanuit
Brussels South - Charleroi met het goedkope
Ryanair tot de
Luchthaven Stockholm-Skavsta. Bus tot de
gemeente Nyk;ouml;ping en dan met bussen en treinen (het grote station Stockholm was toen niet beschikbaar door werken) 's avonds ingecheckt in het
STF Vandrarhem Hostel in Karlstad.
Twee Nederlandse reisgenoten hadden een vroegere vlucht en konden ons daar verwelkomen. Ik had twee Belgen mee dus ons groepje dit jaar bestond
uit
vijf avonturiers.
Na het ontbijt namen we twee bussen naar
Ekshärad en op Bynscamping onze kano's halen. De gerant
Per herkende ons meteen, verwelkomde ons uitvoerig. Hij overliep de mogelijke
route die hij voor ons voorzien had, printte de kaartjes in kleur en lamineerde ze terwijl wij ons middagmaal aten in het zonnetje aan de rivier.
We waren met oneven. Hij vroeg of we voor een grotere driepersoonskano wilden gaan of dat iemand alleen in een gewone tweepersoonskano wilde varen. We
gingen voor die laatste optie.
DAG 2 = vertrek kano in stormweer
Per zette ons in de namiddag af aan de
zuidkant van het Naren meer en vertrok terug. De eerste dagen gingen we
heel avontuurlijk varen: enkel op kaart zonder beschrijvingen
hetgeen ik wel kon appreciëren.
Stevige rukwinden en pas gestart; de hoge golven leken wel een zee, en het duurde geen half uur of de
kano sloeg om van de reisgezel die op
zen eentje erin zat. Bagage, peddels, hijzelf alles in de water! Gelukkig hadden we voor Bynscamping gekozen uit vroegere ervaringen dat we onze
backpacks volledig in een drybag konden steken, zodat die min of meer droog bleven; nu ja: zijn bagage bleef een kwartier onderdompelend in het
water want zo'n meer is diep zodat het wel een hele onderneming was om eerst de reisgezel uiteraard uit het water te krijgen, en daarna zijn kano, peddel
en bagage; zijn slaapzak bleef toch enkele dagen nog vochtig na deze belevenis.
De schrik zat er serieus in. We ketenden elkaar wat vast en peddelden tijdens de hevige wind niet in het midden van het meer maar zo dichtmogelijk bij
de oevers die wat uit de wind zaten door begroeiing.
death hill - kampeerplaats en kano's
Rond 18u30 kwamen we aan het einde van dit
Naren meer (noordoostkant). Hier was een
landtransport zonder wieltjes:
death hill want
we moesten de kano dragen over rotsen en bergop over een afstand van 1 km. We dachten deze opdracht pas 's ochtends te doen en zochten dus eerst een
overnachtingsplaatsje, maar het was hier nogal moerassig en geen plaats voor tenten.
Na wat gewandel en geprobeer dit plan: we brachten de kano's op het droge en beschut tegen wind. We deden de
death hill te voet met alle
bagage want op het einde, aan het nieuwe meer, was langs het wandelpad wel een vlak deel van aarde waar we tenten konden opzetten.
's Ochtends om 7u30 wakker maar alvorens alle kano's, waterbidons en materiaal in het water van het nieuwe meer stonden, waren we toch al 11u voorbij.
DAG 3 = regen en varen
We vaarden het kleinere meer
Kvarnsjön over en je merkte meteen dat de grootte van het meer ervoor zorgde dat de wind minder vrij spel had.
Je ziet op de kaart de route die we die dag afgelegd hadden. We zochten de aangeduide kampeerplaats door onze vriend Per maar die bleek
wel verscholen te zijn achter een rij bomen, dus het was eventjes zoeken: ideaal om het kaartlezen te oefenen.
Er bleek een caravan te staan, want de plaats was een uitlopertje van een weg; we hadden geen keuze: hier onze tenten zeer dicht opeen en hopen
dat onze buren rustig bleven.
DAG 4 + 5
We zetten ons parcours met kaarten verder. We stopten wat vroeger met varen: tijdens een landtransport kwam we op een prachtig vlak stukje kampeergrond,
wel aan een poel dus veel muggen en knot maar ook
kampvuur! Veel landtransporten, maar doenbaar, soms gewoon de grote weg volgen en dan een
afslag zoeken om een meertje in te gaan.
De 5e dag vaarden we de laatste afstanden met de kaarten. Het eindigde met een lang landtransport om naar de meren van de kaarten met beschrijving
te gaan. Bleek dat we al op het einde van de eerste kaart zaten van de vijf van die beschrijvingskaarten.. het tempo vlotte opeens heel sterk!
DAG 6
Het had geregend die nacht, maar in het ochtendzonnetje rustig de tent eerst drogen alvorens in te pakken. We vaarden op bekend terrein. De meren
werden eens iets groter, dan weer kleiner. Aan een poel waar vlakbij twee kampplaatsen waren, zetten we onze tenten op op de tweede spot.
Die nacht wel de schrik van mijn leven beleefd: ik hoorde een groot dier rustig tussen de tenten wandelen; de grootte van een paard. Het maakte een
apart geluid, dat me later deed beseffen dat het
een eland was: het gevaarlijkste dier van Zweden!
DAG 7 - het kreekje
We vaarden deze 7e dag het bekende parcours, moesten een kreekje zoeken om de Zwarte Meren achter ons te laten. In de beschrijvingen staat
wildlife, maar geen bevers gezien; enkel wat vogels.
Door de droge zomer stond het water in sommige meren laag. Dat zorgde voor spektakel: uitstappen en de kano al stappend in het water voortduwen
om een landtransport te besparen.
DAG 7 - eland 2
Na het kreekje landden we opnieuw in een groter meer; ik herinnerde me dat we aan de overkant van dat meer vorige editie gekampeerd hadden in een bos.
Maar nu bleek hier aan de monding van dit kreekje in de bocht er een tweetal geschikte kampeerplaatsen te zijn: eentje was ingenomen, de andere was
voor ons! Hoog op een zanderige grond zetten we de tenten en probeerden we met nat hout en veel gas als aansteker toch een kampvuur te maken.
Tijdens het sprokkelen van bruikbaar hout hoorde ik opnieuw dat geluid van zo'n eland.. kippenvel !
DAG 8 - oude kampplaats
De ochtend startte droog en dat is altijd mooi meegenomen op een reis waar we proberen te onthaasten: materiaal drogen, ook de tent want niks zo lastig
als een natte tent in je backpack!
We vaarden over het grotere meer, dus weer wat golfjes maar het was een zonnetje dus doenbaar. We hielden stop op de kampplaats van vorige editie,
en kookten daar ons middageten en even herinneringen ophalen ;-)
DAG 8 - Lesjofors
Daarna het meer verder afvaren via een beekje om dan een lang landtransport te maken, maar eentje waar we serieus naar uitkeken: het stadje Lesjofors
met een warenhuis: Coop.
Na de lekkere stops aan het warenhuis, zetten we het landtransport verder en besloten we toch wat verder te varen en terug het water op te gaan. Het
was immers nog maar pas late namiddag en hadden nog niet veel gedaan.
DAG 8 - slapen op een eiland
We besloten niet te ver te gaan en vooral vanaf het begin uit te kijken voor een kampplaats. De wind begon aan te wakkeren en na een kort langgerekt
meer was het weer een groot meer waar de wind serieuze golven maakte. Na zoeken en uitproberen zijn we uiteindelijk op een eilandje aangemeerd: heel gedoe om
dan zo'n kano op te tillen en uit het water te krijgen. Alles lukte uiteindelijk en we vonden, wat uit elkaar, drie geschikte plaatsjes om de tenten
op te zetten ja zelfs een kampvuurtje te maken !
Wie kan dat zeggen dat die op een eilandje geslapen heeft?!
DAG 9 + 10
We zetten de tocht verder, eerst alles rustig en veilig terug van het eiland af krijgen. In een zonnetje vaarden we verder het meer uit. Waar we
vorige editie geslapen hadden, zetten we opnieuw onze tenten op; op een redelijk uur zodat er tijd was om te zwemmen, vissen en kampvuur! Het was de laatste avond
in het wild kamperen. DAG 10 zouden we de finish halen dus regelden we onze pickup daar.
De finish kwam er reeds rond de middag. Pas tegen 17u gingen we opgepikt worden dus was het ter plaatsen eventjes zwemmen en wat koken maar vooral rusten: na 10
dagen varen was de vermoeidheid toch wel duidelijk aanwezig!
Een lange meerdaagse kanotocht, sportief met tijd om te genieten en rustige dagen in te bouwen, afhankelijk van het weer en goesting. Langer hoeft
het niet te duren, maar low budget in Scandinavië een fijne vakantie!